Talijanski jezik (stupnjevi A1 – C2)
Nastavni program učenja talijanskog jezika i razine jezične kompetencije koje polaznici trebaju postići na kraju pojedinih obrazovnih cjelina (stupnjeva) temelji se na smjernicama Vijeća Europe navedenim u Zajedničkom europskom referentnom okviru za jezike, Školska knjiga, 2005. (Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment) te na Europskoj jezičnoj mapi koja je iz njega izvedena.
U skladu s tim, program učenja talijanskog jezika navodi jezična znanja, vještine i sposobnosti (jezične kompetencije) koje polaznici programa moraju steći do kraja pojedinog stupnja te jezične strukture kojima se mogu služiti. Nastava pokriva sve jezične kompetencije istodobno, a glavni se naglasak stavlja na govornu interakciju i produkciju.
Polaznici jezik svladavaju putem slušanja, čitanja, govorne interakcije, govorne produkcije, pisanja te razvijanjem komunikacijskih strategija i jezičnih kompetencija uz pouku o načinu učenja.
Cilj obrazovanja
Cilj nastave stranih jezika u školama stranih jezika je razvijanje, odnosno osposobljavanje polaznika za adekvatnu komunikaciju na stranom jeziku u raznim situacijama: u stranojezičnoj sredini, u vlastitoj zemlji sa stranim govornicima, na multinacionalnim skupovima i u drugim situacijama u kojima se moraju služiti stranim jezikom. To znači omogućiti polaznicima postizanje jezične kompetencije u svim jezičnim vještinama – slušanju, čitanju, govornoj interakciji, govornoj produkciji i pisanju.
Uvjeti za upis
U prvi modul učenja polaznici se upisuju izravno. Ovaj je modul namijenjen polaznicima bez predznanja, tj. početnicima.
- Polaznici se raspoređuju u grupe u skladu s dobi, potrebama i predznanjem.
- Praćenje napredovanja polaznika mora biti relevantno u odnosu na sadržaj i ciljeve programa, trajanje programa, potrebe i dob polaznika.
- Nastavnik konstantno provjerava napredak svakog polaznika i o tome vodi bilješke.
- Zajedničke provjere se obavljaju najmanje dvaput tijekom programa(modula) da bi se provjerilo napredovanje polaznika/grupe ali i da bi se vidjelo na čemu je potrebno još poraditi.
- Tijekom programa može se koristiti i samo procjena uz primjenu Europske jezične mape kako bi polaznici preuzeli odgovornost za vlastito učenje i napredak.
- Na kraju programa (modula), znanje polaznika se vrednuje pisanom i usmenom provjerom kao uvjet za prelazak u slijedeći program(modul). Nakon položene provjere polaznici dobivaju potvrdu o uspješno završenom programu (modulu) u okviru određenog stupnja. Na kraju stupnja, provjeravaju se i ocjenjuju kompetencije stečene tijekom pohađanja svih modula: u pismenom dijelu se provjerava slušanje, pisanje i čitanje te vladanje jezičnim strukturama a u usmenom dijelu govorna produkcija i govorna interakcija.
- Nakon položene provjere polaznici dobivaju svjedodžbu o položenom stupnju prema pravilniku o javnim ispravama u obrazovanju odraslih.
- Posebno darovitim i motiviranim polaznicima koji program svladavaju uspješnije i brže od ostalih može se omogućiti ubrzanje (akceleracija) ranijim prelaskom na sljedeći modul unutar stupnja. Odluku o tome donose nastavnik i voditelj nastave uz pisano obrazloženje. Za akceleraciju s jednog na drugi stupanj, polaznik mora položiti ispit za stupanj koji pohađa i tako dokazati da može preci na sljedeći. Takav ispit podliježe postupku navedenom u odredbama Zakona o obrazovanju odraslih
- Pri ocjenjivanju korištenja talijanskog jezika osnovni je kriterij stupanj komunikacijske uspješnosti tj. razumljivost i kvaliteta govora. U tu svrhu može se primijeniti tablica : Zajednički referentni stupnjevi: kvalitativni aspekti korištenja govornog jezika.
Trajanje programa i način izvođenja
Izvođenje programa učenja talijanskog općeg jezika za svaki stupanj podijeljeno je na module. Ukupan fond sati programa talijanskog jezika po navedenim stupnjevima, za polaznike bez predznanja (početnike) mora biti:
- Za stupanj A1 – ne manje od 140 nastavnih sati ( 2 modula x 70 sati)
- Za stupanj A2 – ne manje od 280 nastavnih sati ( 2 modula x 70 sati)
- Za stupanj B1 – ne manje od 560 nastavnih sati ( 4 modula x 70 sati)
- Za stupanj B2 – ne manje od 700 nastavnih sati ( 2 modula x 70 sati)
- Za stupanj C1 – ne manje od 980 nastavnih sati ( 4 modula x 70 sati)
- Za stupanj C2 – ne manje od 1.120 nastavnih sati ( 2 modula x 70 sati)